tiistai 5. marraskuuta 2019

Ajatuksia minimalistisesta marraskuusta

Tänään mennään jo 5:tä päivää haasteen kimpussa ja yhteensä siis tähän mennessä on pitänyt löytää 15 tavaraa, josta luopua. Minimalistinen marraskuu -sivulta blogin bannerin alta löydät päivitetyn listan esineistä, jotka olen karsinut tähän mennessä. 

Tänään karsin kaksi hyödyttömänkokoista maljakkoa, kaksi lasikulhoa ja kakkukoristeen. 

Vielä ei ole tehnyt tiukkaa, mutta uskon, että mitä pidemmälle haaste etenee, sitä haastavampaa siitä tulee. Olen kuitenkin melko jumissa siinä ajatuksessa, että "Tätä voi ehkä vielä tarvita". Toisaalta koen myös sosiaalista painetta eli "Mitä henkilö x sanoisi jos kuulisi minun luopuneen tästä?" Herääkin kysymys, että kenelle tätä elämääni oikein elän; itselleni vai muille? 

Sen lisäksi, että pääsen eroon ylimääräisesti tavarasta, saan ehkä myös muita hyötyjä tästä haasteesta kun alan toivottavasti käsittämään, että tämä on minun elämäni eikä minun tarvitse miellyttää ketään omistamillani tavaroilla. Minun ei tarvitse esimerkiksi keräillä mitään astiasarjaa vain siksi, että joku sitä aina ostaa lahjaksi ja pelkään hänen pahastuvan jos laitan ne aikanaan eteenpäin. Voin jopa opetella rehellisesti sanomaan, etten halua tarpettomia esinelahjoja. 

Olen aloittanut tavaroiden karsimisen näkyviltä paikoilta ja kun olen tyytyväinen siihen, aloitan kaappien koluamisen. Odotan jo malttamattomana, että tuntuuko yli 400 tavaran poistaminen joltain ja näkyykö se konkreettisesti. Mietin, tulenko katumaan jotain päätöstäni ja kaipaamaan jotain pois laittamaani tavaraa.. 

Olen aloittanut lukemaan myös Marie Kondon Konmari-opusta tässä samalla projetin edetessä ja yrittänyt pitää mielessä seuraavan arvokkaan lauseen: 

Keep ONLY those things that speak to your heart ♥

3 kommenttia:

  1. Erittäin ajankohtainen tuo Konmaritus:))

    VastaaPoista
  2. Mä nostan sulle hattua, mä en ikinä pystyis tuohon, voin sen rehellisesti sanoa.
    Oikein mukavaa keskiviikko päivää sulle.

    VastaaPoista
  3. Kyllä tuota pitäisi yhden sun toisen kokeilla. Tavarat voi sitten viedä kirpparille myyntiin. Mukavaa marraskuuta :)

    VastaaPoista